tisdag, augusti 22, 2006

All marknadsföring är inte bra marknadsföring, del två

I valtider står inte bara medlemsvärvare eller försäljare ute på stan. Valaffischerna gör det också.

En vanlig myt är att valaffischerna är till för att övertyga väljare. Men de riktar sig faktiskt inte alls till väljare som inte är övertygade eller osäkra, utan tvärtom just till de väljare som redan har bestämt sig för att rösta på partiet. Genom att se partiloggan, partiledarens porträtt eller en slagkraftig slogan är nämligen tanken att man stärks i sin övertygelse och dessutom får mod att stå upp för sin övertygelse och kommunicera vidare partiet till andra.

Räknat på kostnaden och arbetsinsatsen som affischerandet skapar kanske man skall ifrågasätta om affischerna är prisvärda för det syftet heller - det vill säga om affischer verkligen är rätt medium för just den målgruppen och det budskapet.

Men framförallt borde partierna komma ihåg ett viktigt motto - nämligen att all kommunikation visserligen inte skall övertyga alla, men ingen bör få en sämre inställning till avsändaren efter kommunikationen än vad man hade före.

I fallet valaffischer innebär det att partierna ibland skall fundera på var och hur de sätter upp sina affischer. Socialdemokraterna i Göteborg använder till exempel någon slags tejp för att tejpa lyktstolpar fulla med korta slogans ("Socialdemokrati eller moderat hierarki" står på en).

Även om det inte övertygar särskilt många fler väljare så retar det förmodligen de som tvingas göra rent lyktstolparna rätt rejält, tillsammans med ett gäng flanörer på stan som redan tröttnat på nedskräpning och klotter. Likadant med de partier som väljer att klistra fast sina affischer på elskåp eller som bankar ner sina skyltar på privat egendom utan tillstånd. Och som tumregeln alla som jobbat i butik fått höra "en nöjd kund berättar det för en person, en missnöjd kund berättar det för tio andra".

Men, det är en negativ effekt av valaffischer som lätt kunnat undvikas bara genom lite eftertanke vid affischeringen. All marknadsföring är som sagt inte bra marknadsföring.
Bloggtoppen.se