torsdag, september 21, 2006

Bok och biblioteksmässan vs Almedalsveckan

Idag startade Bok och biblioteksmässan i Göteborg.

Dagens media jämför bokmässan med Almedalsveckan. Man får antingen vara bra insnöad i PR-branschen för den jämförelsen, alternativt jämföra alla större folksamlingar med varandra.

Almedalen lockar en egentligen ganska begränsad grupp - på Bokmässan går såväl branschmänniskor som vanliga bokintresserade konsumenter, men ingen "vanlig medborgare" åker till Almedalsveckan för att lyssna på seminarier. I bästa fall går några förvirrade turister in på fel uteservering vid fel tidpunkt och finner sig själva i att få äta gratis fika mot att lyssna på en debatt om svensk infrastruktur-politik anordnad av Sveriges Handelskammare.

Att sedan Bokmässan är ett viktigt nav i bokbranschen, givetvis. Men Göteborgs Horseshow är ett viktigt nav för ridsporten också - utan att man för den delen jämför med Almedalsveckan.

Det finns dock en likhet mellan Almedalen och Bokmässan - båda har växt ur sin kostym. Antalet besökare och antalet arrangemang på de båda "händelserna" gör att bruset inte längre är hanterbart.

Almedalen är så fullt av seminarier, presskonferanser och mingel (för att inte tala om alla "streetkampanjer" som ibland bokstavligt talat armbågas med varandra för att synas i fotosökarna) att det inte längre går att greppa. Samma sak med Bokmässan - antalet montrar gör att man lätt kan spendera två dagar vandrandes fram och tillbaka och det enorma besökarantalet gör att vissa montrar helt försvinner i folkhavet.

Och att växa ur kostymen och bli för stora innebär faktiskt problem. Organisationer drar sig för att synas på Almedalsveckan på grund av bruset och riktar istället in sig på att synas vid mindre "konkurrensutsatta" sammanhang. På bokmässan går ryktena att vissa företag valt att "hänga på" mässan men inte delta i den - en bokklubb (Svensk Militärhistoriskt Bibliotek) har till exempel bokat in sig på Gothia Towers och har arrangemang för sina medlemmar, men väljer att inte vara med själva mässområdet.

Såväl Almedalsveckan som Bok och Biblioteksmässan bör fundera på att lägga om strategin - antingen hitta större kostymer (längre tid, större yta eller fler platser) eller rensa i utbudet. Fortsätter utvecklingen kommer nämligen båda explodera i omfång och därefter tappa sin relevans.
Bloggtoppen.se