tisdag, september 12, 2006

Gräsrötter

Politisk kommunikation har mycket att lära av kommersiell kommunikation och marknadsföring, precis som kommersiell marknadsföring har mycket att lära av politisk kommunikation.

Något som är unikt för politisk kommunikation är det engagemang och den kreativitet som finns - inte bara i den strategiska ledningen utan även nere i leden. Det behövs inte dyra konsulter till alla kampanjidéer och det är inte ens så att konsulter alltid levererar det bästa resultatet.

Miljöpartiets affischer är exempel på fantastiska slogans och copy-texter som inte vaskats fram av professionella konsulter utan hämtats från idéer av gräsrötterna.

En annan gräsrots-grej som slagit igenom är låten "Redan idag" som propagerar för ett borgerligt maktskifte. Flera partiet, bland annat moderaterna, har försökt släppa låtar men ingen har varit så bra att den spridit sig vidare. Men det var först när "Redan idag", ihopsnickrad av tre killar i Uppsala, kom - som en vallåt faktiskt spred sig.

Det är få företag av motsvarande storlek där något liknande kunna hända..

Lyssna på den här:

http://www.mufuppsala.se/Redan_idag.mp3
Bloggtoppen.se