söndag, september 10, 2006

SEB och företagarfrågor

En dryg vecka innan valet släpper SEB resultatet av en opinionsundersökning gjord bland småföretagare. Undersökningen berörde politiska sympatier, vilka frågor man prioriterade som småföretagare samt vem man ville se som näringsminister efter valet.

Att SEB gör undersökningen är kanske inte konstigt, opinionsundersökningar ger nästan alltid genomslag i media och med fokus på företagarfrågor kan man således skapa en mediabild där banken bryr sig om företagskunder.

Men det finns vissa risker med opinionsundersökningar, speciellt i valtider. Undersökningen visade nämligen klart att småföretagarna var starkt borgerliga och att sänkta skatter och arbetsgivaravgifter samt minskat krångel kring anställningar var prioriterade frågor.

Kanske inte helt oväntat, men med undersökningens resultat hade den lika gärna kunnat vara beställd och publicerad av den borgerliga alliansen. Således kom SEB att göra en insats för de borgerliga med sin undersökning. Förmodligen inte det egentliga syftet, och nyttan av att ta politisk ställning för ett företag som SEB är diskutabel.
Bloggtoppen.se