söndag, september 03, 2006

Karriärskalendern

Karriärskalendern är en kalender producerad av Berström Public Relations som skickas ut till studenter som snart skall ut i arbetslivet. Tanken är att en gratis kalender kan vara en länk mellan studenter och framtida arbetsgivare. Och enligt principen gratis är gott kommer säkert en del studenter att använda den - väl så långt är sedan tanken att de arbetsgivare som annonserar också under ett läsår skall kunna få uppmärksamhet av studenter som inte har något bättre för sig än att läsa reklam i kalendrarna.

"Gratis är gott"-tanken är god - men kalendern dras med två problem. Dels är det alldeles för mycket reklam, varför annonsörerna konkurrerar ut varandra i ett enda virrvarr av annonser (risken är dessutom uppenbar att studenten till slut tröttnar på reklamen och helt sonika river ut den). Färre och mindre skrikiga annonser hade antagligen fått bättre och mindre störande inverkan på målgruppen.

Dels så funderar man på hur vissa annonsörer resonerar när de köper annonsplats. I årets upplaga återfinns bland annat MTV och KPMG. Det där är två företag som de flesta studenter säkert skulle vilja få jobb på ändå, utan att ha läst Karriärskalendern.

Problemet för stora arbetsgivare verkar inte vara att få en tillräckligt hög kvantitet ansökningar med utan att snabbt hitta de mest kvalificerade personerna för jobben. Gör man det genom massutskick av reklamkalendrar?
Bloggtoppen.se