söndag, augusti 27, 2006

"Iskall miljonär" sprider sig

Idag har det dimpt ner två av varandra helt oberoende mail med titeln "Iskall miljonär" och en länk till youtube.

Länken går till ett klipp från ett väldigt gammalt inslag i den amerikanska versionen av Vem vill bli Miljonär, om jag inte minns helt fel från den första säsongen, och klippet dyker allt som oftast upp i utfyllnadsprogram med "knasiga klipp" som TV envisas att sända. Det är alltså inget nytt eller sensationellt, även om ett ganska roligt klipp.

Mailen kom från två helt olika källor och det handlar alltså inte om samma personer som båda får det från samma källa och av samma vänskapsband skickar det vidare till mig.

Därför är det, även om iakttagelsen inte är vetenskaplig, fascinerande att ett klipp plötsligt vaknar till liv, återupptäcks och för en dag sänds runt mellan en massa mailboxar.

Med internet som medium och med enkelheten att numer skicka även mer avancerade budskap runt genom virals har detta blivit ett billigt och effektivt sätt att sprida sitt budskap. På ett billigt sätt lyckades bland annat moderaterna med filmen Mahogny-Mats kommunicera ut sin image som "nya moderaterna".

Men det är också ett, om man går på exemplet ovan, nyckfullt sätt att kommunicera.
Bloggtoppen.se