"Gerilla och viral" i valrörelsen
Legally Blond skrev om socialdemokrater som hälsat på och gett bort nudelpaket - vilket i sin tur fick Researcher att skriva "Det här valet innehåller mycket nya former av marknadsföring". Exemplen blir att SSU hade tusen unga kampanjare i uniform klädsel på almedalsveckan och MUF hade ett rött monster som symbol för ungdomsarbetslösheten.
Men det där är knappast nya former av politisk marknadsföring. Människor i profilkläder som kampanjar för ett politiskt budskap är ryggraden i nästan all politisk "streetkampanj" - vad SSU gjorde i Almedalen var visserligen gigantiskt, men knappast nytänkande. Och MUF hade redan 2003 en struts som maskot för Euron. Dessutom har partierna sedan Erlanders tid arbetat med gerilla-affischering.
Men det där är knappast nya former av politisk marknadsföring. Människor i profilkläder som kampanjar för ett politiskt budskap är ryggraden i nästan all politisk "streetkampanj" - vad SSU gjorde i Almedalen var visserligen gigantiskt, men knappast nytänkande. Och MUF hade redan 2003 en struts som maskot för Euron. Dessutom har partierna sedan Erlanders tid arbetat med gerilla-affischering.
3 Comments:
Näe... jag skrev ordagrant "intressant att den utveckling som gerilla, [...] och andra “nya media”-format som skett under de senaste åren fått ett starkt genomslag i den här valrörelsen." Så några "nya" former av marknadsföring har jag aldrig påstått att används
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Ursäkta, det stämmer givetvis. Citeringen är från början inlägget, fortsättningen kanske borde varit med. Felciteringar är oursäktliga.
Dock är det knappast "nya media"-formaten knappast särskilt nya i den här valrörelsen.
Skicka en kommentar
<< Home