fredag, augusti 25, 2006

"Gerilla och viral" i valrörelsen

Legally Blond skrev om socialdemokrater som hälsat på och gett bort nudelpaket - vilket i sin tur fick Researcher att skriva "Det här valet innehåller mycket nya former av marknadsföring". Exemplen blir att SSU hade tusen unga kampanjare i uniform klädsel på almedalsveckan och MUF hade ett rött monster som symbol för ungdomsarbetslösheten.

Men det där är knappast nya former av politisk marknadsföring. Människor i profilkläder som kampanjar för ett politiskt budskap är ryggraden i nästan all politisk "streetkampanj" - vad SSU gjorde i Almedalen var visserligen gigantiskt, men knappast nytänkande. Och MUF hade redan 2003 en struts som maskot för Euron. Dessutom har partierna sedan Erlanders tid arbetat med gerilla-affischering.

3 Comments:

Blogger deeped said...

Näe... jag skrev ordagrant "intressant att den utveckling som gerilla, [...] och andra “nya media”-format som skett under de senaste åren fått ett starkt genomslag i den här valrörelsen." Så några "nya" former av marknadsföring har jag aldrig påstått att används

5:13 em  
Blogger Hint said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

9:35 em  
Blogger Hint said...

Ursäkta, det stämmer givetvis. Citeringen är från början inlägget, fortsättningen kanske borde varit med. Felciteringar är oursäktliga.

Dock är det knappast "nya media"-formaten knappast särskilt nya i den här valrörelsen.

9:41 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se