torsdag, augusti 24, 2006

Toby Young

Den brittiske journalisten hon. Toby Young kom 2001 ut med boken "How to lose friends and alienate people" (svensk titel: "Hopplös och hatad av alla").

Boken handlar om hur Toby Young misslyckades med sin karriär som journalist för Vanity Fair i USA, bland annat på grund av hans oförmåga att bete sig på arbetsplatsen och när han intervjuade kändisar - men även om boken innehåller en hel del självföremjukelse och erkännanden är piken minst lika riktad mot dem som Young inte kunde komma överens med - medievärlden kring kändisarna.

Boken har åter blivit aktuell i samband med att den skall filmatiseras (ett projekt som Young själv givetvis blivit utkickad ifrån).

En av Youngs hårdaste kängor i boken går till en journalistvärld som, snarare än med viss distans följa kändisvärlden och rapportera om den, blivit en del av kändisvärlden och sålt sig till att skriva smicker om kändisar mot att få hamna på pressagenternas gästlistor till releasepartyn.

Total avsaknad av integritet menar Young och fördömer sina kollegors handlande samtidigt som han är avundsjuk på att själv inte få gå på festerna. Men är det verkligen bara journalisterna som gör fel?

Läser man Youngs bok slås man också av att pressagenterna själva visserligen lyckas i sin strävan att få bra media genom att muta journalister med VIP-kort och champagne - men hur smart är det beteendet i längden? När något händer och man inte har några VIP-platser att ge i kön eller några champagneflaskor att bjuda på, men väl ett budskap man måste få ut har man tyvärr tappat sin respekt och sina kontakter.

Det är inte bara journalister som har en yrkesheder de sviker - också den som kommunicerar måste ha integritet och bygga sina relationer på vettiga budskap och inarbetad respekt - inte fester och gratis sprit.
Bloggtoppen.se