lördag, september 02, 2006

The Sartorialist

I det tidigare inlägget med länken till Övergivna platser nämndes bara att hemsidan är intressant eftersom den beskriver ett intressant fenomen i ekonomisk utveckling. Lika intressant är givetvis hemsidan ur marknadsföringssynpunkt. Det är en väldigt givmild hemsida med bildmaterial till en kommande bok på samma tema. Och just genom att vara så mycket mer än bara en annons för boken lyckas den så mycket bättre som annons.

Dessutom gör Jan Jörnmark en hedervärd insats att marknadsföra boken genom att själv diskutera projektet med intresserade på olika forum, bland annat Flashback och Skalman Forum. Personligt engagemang för det man marknadsför skall aldrig underskattas.

Vilket leder in på vad det här inlägget egentligen skulle handla om, nämligen den amerikanska bloggen The Sartorialist av Scott Schuman. The Sartorialist grundidé är enkel, en duktig fotograf som arbetade inom modebranschen tröttnade på alla modereportage som byggde på studiofoton och sminkade modeller och startade en blogg där han istället plåtade vanliga men välklädda människor i New York City.

Efter idogt arbete från starten för ett år sedan är sidan nu spridd över världen, Schuman har samarbetat med klädföretaget Saks om en fönsterskyltning i Saks flaggskeppsbutik och har fått en egen sida i den amerikanska editionen av GQ.
Bloggtoppen.se