onsdag, augusti 30, 2006

Greenpeace med oantastlig gloria?

Bonniersägda bloggen www.reklamfeber.se skriver att man fortsätter gilla Greenpeace i anslutning till en reklamkampanj för Greenpeace där Rödluvan går omkring i en kalhuggen skog; "Det verkar vara en trend att inte gilla Greenpeace. Bullshit. Gör nåt bättre själv."

Problemet med Greenpeace är inte vad man gör, utan den helgonlika bild Greenpeace har fått.

Greenpeace har gjort mycket bra, och dessutom varit revolutionerande i att kommersialisera aktivism, men de är långt ifrån perfekta. Greenpeace är till exempel direkt ansvariga för fiaskot kring Brent Spar-plattformen.

Om kritik inte kan få riktas mot intresseorganisationer därför att de har goda syften eller man kan få diskutera frågor till exempel miljö på ett nyanserat sätt riskerar man inte bara intresseorganisationernas syfte utan hela den levande samhällsdebatten.

Allt är inte bara glammig reklam.
Bloggtoppen.se