söndag, december 10, 2006

Pressvisningar

Vissa organisationer har fantastiska fördelar framför andra - speciellt när det gäller att locka till sig intresse från journalister och allmänhet.

Uppskjutningen av Christer Fuglesang i rymden till exempel - sysslar man med att åka till rymden behöver man inte ligga på journalister eller allmänhet så mycket för att få upp intresset för verksamhet. (Men eftersom NASA är statligt så har man ändå problem med att hålla uppe intresset hos den amerikanska allmänheten, rätt fantastiskt egentligen).

Några andra som inte har särskilda problem med att fånga folks intresse är försvarsmakten. Jag var i veckan på något som närmast kan liknas vid en pressvisning av Nordic Battle Group på P4 i Skövde. Det var nog egentligen inte menat som en pressvisning, men eftersom det kryllade av journalister i sällskapet och ordet "pressvisning" ganska bra beskriver tillställningen så..

Hur som helst - förutom att få träffa regementeschefer, bataljonschefer och ställföreträdande bataljonschefer som alla förde fram sin syn på saken att Sverige nu sätter upp en stridsgrupp inom EU - så visade militären upp Stridsfordon 90 samt tog med sällskapet på övning i inbrytning och rensning av hus (strid i bebyggelse).

Det gav effekt, åtminstone jag kände mig som ett litet nöjt barn som susade runt i bandvagn på övningsfältet och fick följa med när soldater skrek och sköt på varandra i övningslokalen.

Intresset jag visade på den pressvisningen var av en helt annan kaliber än den jag får en plastfabrik förevisad mig. Livet för informationsansvariga är orättvist.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vad har hänt? Längesen det kom ett nytt blogginlägg! :(

9:25 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se